lördag 26 mars 2011

Chocolate Macaroons

I decided to make chocolate macaroons...for the very first time! But my mom helped me which is probably why they turned out to be beautiful and absolutely delicious. This is definitely not the last time I'll make these adorable pieces of heaven. I had so much fun making them. Here are lots of pictures:






The final result :')

Here's the recipe if you're intrested;

Chokladmacarons


90 g mandelmjöl
(eller mald mandel, men då ska det vara 90 g efter att du siktat den)
20 g kakao (ca 2 msk)
170 g florsocker (knappt 3 dl)
90 g äggvita (cirka 3 st)
2 msk strösocker
Ev. några droppar brun färg

Smörkrämsfyllning:
100 g smör
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 tsk kakao

Gör så här:
Börja med att mäta upp mandeln.
Om du inte har mandelmjöl eller får tag på det, kan man göra det själv. Mandelmjöl är egentligen bara mald mandel som är skållad och skalad! Om du gör själv, skålla och skala mandeln och låt torka på handduk eller hushållspapper innan du mal den i mandelkvarn eller mixer. Sikta den malda mandeln ordentligt så att den blir riktigt finkornig, sen har du mandelmjöl! Och det är alltså 90 gram man ska ha efter att man har siktat den, så det behövs mer mandel från början.






3 kommentarer:

  1. de ser verkligen jättefina ut! Jag har aldrig smakat några sådana utan bara sett på bild, men jag antar att de är ganska goda :P

    (jag klickade på din länk på din kommentar på kenzas sida :P)

    min blogg heter http://fridatrollet.blogg.se om du är intresserad av att besöka :)

    SvaraRadera
  2. Jag bakade såna idag ^^
    Fin blogg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Macaroons är jättegott! Jag ska kika på din blogg imorgon :)

    Tack, kul att du gillar min blogg!

    Kramar, Alice

    SvaraRadera